Alamak! Hutang Negara Dah Cecah Trillion! | KAKI PALU

Alamak! Hutang Negara Dah Cecah Trillion!

Share on Google Plus





BANYAK betul persepsi-persepsi yang tidak masuk akal dilontarkan ke atas hutang negara kita. Berbahayakah hutang negara Malaysia? Mari, bersama saya kita kupas satu-persatu kenapa saya mengatakan bahawa ia tidak berbahaya, hatta kalau nak dibandingkan dengan Sri Lanka dan seumpama dengannya!

Hutang negara yang direkodkan setakat 31 Disember 2017 berada pada paras 50.8% berbanding KDNK negara. Ia sebenarnya mencatatkan penurunan dari setinggi 52.7% pada tahun 2016. Saya tidak tahu di mana angka 1 trillion yang dibawakan oleh Tun M, tapi setakat pemeriksaan saya di portal-portal seperti Debt Clock, masih lagi di bawah angka 700 Billion. Malah angka 1 trillion yang didabik itu pun masih lagi belum memberi kesan yang buruk kepada negara kita. Saya masih menanti angka rasmi yang meletakkan hutang negara kita tiba-tiba mencecah 1 trillion ini.

Undang-undang yang ditetapkan oleh kerajaan adalah hutang negara adalah dilarang untuk berada pada atas had statutori 55%. Penurunan sudah berlaku. Tapi pada zaman Tun M, hutang negara pernah mencapai lebih kurang 100% KDNK dan pada tahun 1986. Pada tahun 1987, kita pernah melebihi daripada 100% KDNK negara kita.

Perlu diketahui bahawa rizab antarabangsa negara berjumlah USD101.5 bilion (bersamaan dengan RM428.9 bilion) pada 31 Oktober 2017. Paras rizab ini memadai untuk membiayai 7.6 bulan import tertangguh dan 1.1 kali hutang luar negeri jangka pendek. Rizab negara kita antara yang tertinggi di dunia tau.

Sebab itu kau akan melihat, negara-negara lain di dunia pula mencatatkan hutang yang jauh lebih tinggi daripada negara kita. Misalnya Jepun mencatatkan angka setinggi 233% daripada KDNK. Tetapi kenapa hutang negara Jepun masih lagi dikira selamat berbanding dengan Greece yang sudah mencecah 77% dan mengalami bankrapsi.

Analoginya mudah:

Contoh, A hutang RM400 dengan B hutang RM10,000, mana lagi besar?

Of course ramai akan kata B. Tapi kalau saya letak dalam perspektif gini;

A hutang RM400 pendapatan RM1,000
B hutang RM10,000, pendapatan RM100,000

Sekarang hutang siapa lagi besar?

Pastinya A sebab kemampuan untuk dia bayar hutang sangat rendah berbanding B walaupun pada nilai permukaan hutan B lagi besar dari A. Kemampuan Malaysia dengan pendapatan tahunan, dan juga rizab negara kita yang tertinggi dalam sejarah, walau hutang kita benarlah seperti yang didabik mencecah 1 Trillion, ia tetap tidak berbahaya berdasarkan kemampuan membayar kita.

Kes Jepun dan Greece ini pula, penjelasannya ialah hutang Jepun adalah merangkumi hutang isi rumahnya rakyatnya manakala hutang Greece pula merangkumi dengan negara-negara luar yang memberikan hutang untuk Greece. Begitu juga dalam negara kita di mana kebanyakan hutang-hutang kerajaan adalah kepada dalam negara iaitu sekitar 74% daripada seluruh bahagian hutang kita. Bond-bond ini dikeluarkan kepada institut tempatan seperti EPF.

Biasanya untuk sebuah negara, mereka juga biasa membayar hutang dengan hutang. Contohnya apabila sebuah bond mencapai tahap matangnya, kerajaan akan membayar dengan membuat hutang yang lain pula. Dalam sejarah, kerajaan Malaysia tidak pernah mengalami default dan kegagalan untuk membayarnya.

Amalan membayar hutang dengan cara begini ialah piawaian biasa kebanyakan kerajaan di dunia. Sampai bila? Sampai bila-bila sebab sebuah kerajaan tidak ada hayat yang sama macam kau. Kau dah mampus. Kerajaan selagi tak ditakluk, ia akan kekal hidup sehinggalah kiamat.

Pada pertengahan tahun lepas sahaja, kemasukan hampir RM400 bilion pelabur asing ke dalam negara kita. Diaorang tak sebodoh itu nak melabur masuk ke dalam negara kita kalau benar kita dah nak bankrap. Hatta harga epal naik atau turun pun pelabur-pelabur asing ni ambil tahu, tentulah bab hutang negara berbahaya atau tidak menjadi topik pengetahuan mereka.

Fungsi ekonomi isi rumah dan juga negara adalah berfungsi dengan cara berbeza. Kena pandai beza ya..

Sebab bezanya sistem ekonomi sebuah negara dan isi rumah, lantas lahir teori dari sekolah ekonomi Modern Money Theory yang salah seorang economist berasal dari mazhab ekonomi di atas mengatakan sedemikian:

“Sekiranya kerajaan USA membayar keseluruhan hutang negara mereka, belum habis bayar lagi, kerajaan mereka akan mengalami kejatuhan ekonomi paling dasyat dalam sejarah mereka.” Professor Randall Wray, Economist.

Aku malas nak ulas dengan mendalam teori yang dikeluarkan oleh economist atau apa pandangan mazhab Modern Money Theory tentang hutang negara sebab aku yakin kita orang awam akan terkinjit-kinjt nak faham. Yalah, benda basic macam hutang negara pun dah pening kepala. Cukuplah kau orang tahu ekonomi sebuah negara adalah sangat berbeza dengan isi rumah. Cukuplah kau tahu bahawa hutang sebuah negara adalah berbeza dengan kau berhutang nak beli kereta.

Apa yang perlu dirisaukan sekarang ni ialah bagaimana Tun mengeluarkan kenyataan mengenai angka-angka ekonomi pemerintahan sebelum ini sebagai “meragukan” atau bagaimana Tun Daim dengan lantang memperlekehkan kredit rating ke atas ekonomi negara daripada agensi-agensi kewangan dunia akan jatuh sekiranya agenda populis PH ini dilaksanakan, dan sifat bergantung pada komoditi semata-mata sebagai sumber pendapatan dijadikan teras kerajaan.

Kenapa? Bila kredit rating agensi kewangan dunia diberikan kepada kerajaan ini jatuh, maka ia akan membawa kepada larinya banyak pelabur dalam negara kita sedangkan salah satu manifesto terkini kerajaan sebelum PRU ialah MENINGKATKAN PELABURAN KE DALAM NEGARA KITA! Bila pelabur lari, maka bersedialah untuk bala ekonomi melanda negara kita.

P.S: Engkorang yang dah baca tu apa lagi, share-lah artikel ni.

Helmi Effendy



Share on Google Plus

About Editor

Merupakan blogger muda sejak tahun 2008. Ini merupakan blog ketiga selepas blog asal. Pernah menulis di akhbar seperti Utusan, Berita Harian, Kosmo, Harian Metro & Mstar Online sekitar 2010 - 2012. Kini masih menulis...
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments:

Post a Comment