"Jangan Beri Penuh Harap Kepada Perompak Negara Tangkap Perompak" | KAKI PALU

"Jangan Beri Penuh Harap Kepada Perompak Negara Tangkap Perompak"

Share on Google Plus


Entah mengapa saya tak berapa berminat nak ulas pendedahan kemewahan Ds Najib dan Rosmah yg sedang didedah oleh kerajaan baru PH penuh ghairah. Tak berminat tu bukan kerana saya rela harta negara dirompak jika betul Najib melakukannya.  Atau kerana saya tiba2 berubah arah menyokong Najib. Bukan juga kerana saya tak bersetuju kerajaan PH menyiasat sehingga berjaya bawa balik duit negara yg diseludup kebeberapa buah negara ( sebagaimana yg dilapurkan). Bukan rakyat Malaysia lah saya kalau tak suka Malaysia diselamatkan dari penyalahgunaan kuasa dan Rasuah.

Saya kurang berminat itu kerana ada beberapa sebab;
1. Saya bimbang saya dan rakyat terperangkap sekali lagi dlm keghairahan skandal politik pemimpin. Bimbang jadi mcm kes yg lepas2. Heboh Negara pasal salahlaku sek dan liwat. Saban mlm berita tersebut disogokkan kepada rakyat dan penonton. Siap usung tilam ke Mahkamah. Rakyat terpaksa mendengar taklimat pakar DNA, walaupun rakyat tak faham istilah dan kod2 DNA yg disyarahkan. Tiba2 kes tersebut hilang dengan sebuah jampi kesucian.

Disatu pihak pula rakyat diajak bersama mempertahankan sebuah keadilan dan menentang kezaliman. Lalu berdemonstrsilah rakyat membela mangsa mata lebam. Merah mata rakyat bermandikan semburan water Canon di Masjid Jamik, Sogo dan Dataran Merdeka. Tiba2 datang kalimat " itu hanyalah luka kecil". Rakyat terpaku. Lalu mereka diminta pula menjulang org yg dahulunya dikatakan zalim itu kepersada kuasa.

Rakyat sudah letih,penat dan bosan. Kalau filem Hindustan, bila ketua penjahat dah berjaya dikalahkan dan jatuh dari kereta api, maka tamatlah ceritanya. Tapi filem melayu ini lebih hebat. Yg dah jatuh jambatan dan kena lenyek dek lori balak pun boleh hidup balik dan mendakwa hero di mahkamah.

Lalu kerana bimbang isu yg sedang ghairah di viralkan ini tak lain hanya sebuah episod yg sama dgn episod liwat dan mata lebam, maka saya mengambil langkah berhati2 untuk turut teruja sama. Saya tidak membuat sebarang ulasan kerana saya bimbang saya turut terlibat membuang masa rakyat yg sgt berharga.

2. Saya jadi tak bersemangat nak ulas berkaitan pendedahan tersebut kerana pihak yg sedang bersemangat nak dedahkan penyelewengan harta negara itu juga masih banyak kes penyelewengan yg belum selesai. Antaranya isu Marminco ( 1980 an) melibatkan kerugian 1.5 bilion. BMF 2.5 bilion. Perwaja Steel, 10 bilion. Pertukaran Mata Wang asing ( 1990 an) kerugian 30 bilion. MAS 9.4 bilion. PKFZ ( tahun 2000) terlebih kos 12.5 bilion.

Saya tidak mahu terlalu mengharapkan org yg pernah merompak harta negara itu menangkap perompak. Walaupun tidak salah mengharapkan siapa pun menangkap si perompak namun untuk terlalu teruja, terpaksa saya kawal. Lebih2 lagi jika diambil kira Pendedahan SPRM beberapa minggu sebelum PRU 14 yg mensenaraikan tokoh2 politik di Malaysia yg telah dibuka kertas siasatan kes rasuah masing2.

Atas sebab2 tersebut maka saya tidak buat apa2 ulasan mengenai pengeledahan dan rampasan harta yg dibuat ke atas DS Najib dan Keluarga. Pas ada agenda besar dan Pas tidak boleh masuk perangkap siapa pun.

UMS
Gombak Selangor.
25. Mei.2018

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1841080132618304&id=100001490058504


Share on Google Plus

About Editor

Merupakan blogger muda sejak tahun 2008. Ini merupakan blog ketiga selepas blog asal. Pernah menulis di akhbar seperti Utusan, Berita Harian, Kosmo, Harian Metro & Mstar Online sekitar 2010 - 2012. Kini masih menulis...
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments:

Post a Comment